13 מוצרי מזון שכדאי לאגור לשעת חירום

מלחמות? אסונות טבע? מגיפות? צריך לאגור אוכל לשעת חירום? אין ספק כי התקופה האחרונה הכניסה המון חוסר ודאות אל חיינו, עד כדי כך שלעתים עלה בתוכנו החשש כי לא יהיה ניתן להצטייד במצרכי מזון. זה רק הגיוני שנרצה לשמור בבית מאגר של מוצרי מזון, אשר יספקו בסיס תזונתי עבורנו ועבור בני משפחתנו בשעת חירום.

מאגר של מזון לשעת חירום חייב להיות מתוכנן בקפידה ולשרת שתי מטרות עיקריות:

  1. ערך תזונתי: אנחנו מעוניינים במזון שיספק לנו את הערך התזונתי הגבוה ביותר, על מנת לחזק אותנו ולשמור על בריאותנו בשעת החירום.
  2. חיי מדף: מאגר מזון לשעת חירום חייב לכלול מוצרים בעלי חיי מדף ארוכים ככל האפשר, מכיוון שמאגר כזה אמור לשמש אותנו במקרה שבו נעצרת אספקת המזון השגרתית.

זה כלל לא מסובך לדאוג למאגר זמין של אוכל לשעת חירום. לפניכם רשימת מוצרי מזון מומלצים שכדאי שיהיו בבית תמיד:

אורז

בתנאים המתאימים אורז לבן יכול לשמור על טעמו ועל ערכיו התזונתיים במשך 30 שנים. הערכת זמן זו מתבססת על אחסון באריזת ואקום ללא חמצן, ובטמפרטורה של כ- 5 מעלות צלסיוס. כמובן שבאקלים הישראלי יהיה קשה להגיע לתוצאה כזאת ועדיין – אורז לבן הוא אחד ממוצרי המזון האידיאלים לשעת חירום. רק שימו לב שמדובר באורז לבן ולא באורז חום שאורך חיי המדף שלו קצרים.

דבש

דבש טהור הוא מזון שיכול למעשה לשמור על טריותו לנצח. מדובר במזון על שחלק מתכונותיו הכימיות הן עדיין בגדר תעלומה. תהליך ייצור הדבש מבוסס על הצוף המופק מן הפרחים, יחד עם האנזימים של הדבורים המלקטות את הצוף הזה. כך נוצר חומר בעל חומציות גבוהה ולחות מינימלית – נתונים רעים מאוד להתפתחות בקטריות. התוצאה? דבש שלמעשה אינו מתקלקל לעולם. ישנה חשיבות רבה לאריזת הדבש בואקום, וחשוב למנוע כל אפשרות של מגע וספיגת לחות מן האוויר. גילן של צנצנות הדבש העתיקות ביותר שנמצאו עומד על כ- 5500 שנה.

שימורי טונה

צילום: nefasth

שימורי הטונה הארוזים בפחיות מגיעים עם אורך חיי מדף של 3 עד 4 שנים בהתאם למצב המלאי שתמצאו על מדף הסופר. מדובר במקור מצוין של חלבון וצריכה מבוקרת של טונה תספק לנו ערכים תזונתיים חשובים. הקפידו לצרוך את שימורי הטונה באופן שוטף, כאשר אתם עושים שימוש במארזים עם תאריך התוקף הקרוב ביותר, ואז חדשו מלאי.

חמאת בוטנים

אריזת חמאת בוטנים שלא נפתחה ומאוחסנת במקום מוצל וקריר יכולה להישמר שנתיים ולעתים אף יותר. חמאת הבוטנים עשירה בחלבון צמחי החיוני לגופנו והיא מסוגלת לספק אנרגיה רבה. לא לחינם נוהג הצבא האמריקאי לצרף למנות הקרב שלו מארזים של חמאת בוטנים.

שוקולד

שוקולד מריר בעל תכולת קקאו גבוהה יכול לשמש כמזון מצוין לשעת חירום. השוקולד מלבד היותו ספק אנרגיה נהדר לגוף, ידוע גם בזכות התכונות הטובות של פולי הקקאו. מרבית סוגי השוקולד מגיעים עם תאריך תפוגה שנע בין שנה לשנתיים. שוקולד מריר איכותי יהיה אכיל גם לאחר שחלפו שנתיים נוספות מתאריך התפוגה המופיע על האריזה. יש לדאוג לאחסן את השוקולד במקום קריר ויבש שאינו חשוף לשינויי טמפרטורה קיצונים.

חלווה

חלווה היא מזון הישרדות מושלם, היא בעלת ערך תזונתי רב וחיי מדף ארוכים מאוד. מלבד טעמה הנהדר חלווה עשירה ברכיבים תזונתיים חשובים כגון סידן וברזל. הסוכר שבחלווה יכול להוות מקור אנרגייה זמין ומיידי. לצורך שימוש כמזון לשעת חירום כדאי לרכוש חלווה שאינה מכילה תוספות כלשהן, מכיוון שתוספות אלה בדך כלל מקצרות את חיי המדף של המוצר.

פתיבר

הביסקוויט הוותיק אמנם אינו בעל יתרונות תזונתיים רבים, אך יתרונו בהיותו משביע. פתיבר הנו בעל חיי מדף ארוכים מאוד והוא בהחלט יכול להכלל ברשימת המזון לשעת חירום שלנו.

קרקרים

קרקרים יכולים לשמש כתחליף לחם מעולה בשעת חירום. קרקרים איכותיים מהווים מקור של פחמימות וסיבים תזונתיים ומעוררים תחושת שובע. קרקרים איכותיים באריזה אטומה מגיעים בדרך כלל עם תאריך תפוגה של כשנה. ניתן לצרוך אותם ללא חשש גם מעט לאחר תאריך התפוגה.

מלח

מלח הוא מינרל טבעי המשמש בעצמו לצורך שימור מוצרי מזון שונים. המלח מסייע להסרת הלחות ממוצרי המזון וכך מסייע לשמר אותם. מלח השולחן הרגיל בדרך כלל מכיל גם יוד אשר מוריד משמעותית את אורך חיי המדף שלו. עדיין מדובר במוצר מזון שיכול להישמר בנקל למשך 5 שנים ויותר. המלח משמש כמובן לתיבול מאכלים שונים ולמרות האזהרות מצריכת מלח מרובה, חשוב לספקו לגוף במידה.

רוטב סויה

צילום: mateosnchez

אורך חיי המדף של רוטב הסויה יכול להשתנות מיצרן ליצרן, ובהתאם לתוספים בהם משתמש כל יצרן. בכל מקרה, בקבוק סגור של רוטב סויה יישמר למשך זמן רב מאוד. גם לאחר פתיחת הבקבוק ובמידה והנו מאוחסן במקרר, יכול לשמור רוטב הסויה על טעמו למשך מספר שנים.

סוכר

סוכר הנו עוד סוג של מזון אשר למעשה אינו מתקלקל לעולם. כמובן שגם כאן הדבר תלוי גם באופן האריזה ומידת החשיפה לאוויר. גבישי הסוכר יכולים להתגבש ולהפוך לגוש אחד, אולם הדבר אינו משפיע על טיבם וטעמם. למרות שמשווקי אריזות הסוכר נדרשים לציין תאריך תפוגה על האריזה מדובר במוצר שפשוט אינו מתקלקל. צריכת סוכר לכשעצמו יכול להוות מקור אנרגיה זמין ומיידי בשעת חירום.

שעועית יבשה

בדומה לאורז הלבן, ניסויים שנעשו עם שעועית הראו כי היא מסוגלת לשמור על טעם ואיכות סבירים גם לאחר 30 שנה. בהחלט מספק כאשר מדובר בשימוש בשעת חירום. השעועית שומרת על ערכיה התזונתיים למשך שנים רבות ומספקת לנו חלבון, ברזל ויטמינים וסיבים תזונתיים החשובים למערכת העיכול.

סירופ מייפל טהור

סירופ מייפל טהור נחשב, כמו דבש וגבישי סוכר, לבעל חיי מדף בלתי מוגבלים, הודות לעמידותו בפני התפתחות בקטריות. דעת המומחים היא כי סירופ מייפל טהור סגור באריזתו המקורית ישמור על טיבו וטעמו לנצח.

צילום: Mizzou CAFNR

אבקת חלב

אבקת החלב היא תוצר של החלב הנוזלי ולמעשה פותחה על מנת לאפשר שימור של חלב לאורך זמן רב. אבקת חלב נוחה יותר לאחסון ולנשיאה ולכן היא יכולה לשמש כפריט הצטיידות חיוני לשעת חירום.

משקאות אלכוהוליים

כנראה שצריכת אלכוהול היא לא הדאגה הראשונה שתהיה לכם בשעת חירום, אך בכל זאת כדאי לדעת כי משקאות חריפים כגון וויסקי או וודקה נשמרים לאורך שנים רבות. למרות שהצבע והטעם עלולים להשתנות לאורך השנים כתוצאה מחמצון, עדיין יהיה ניתן לצרוך אותם ללא חשש. צריכת אלכוהול מתונה מהווה "תרופת סבתא" עתיקת יומין, וללא ספק תסייע מעט בהרמת המורל.

טיפים נוספים:

סמנו את תאריכי תוקף מוצרי המזון בעזרת טוש בלתי מחיק או מדבקה, על מנת שתוכלו לזהות אותם בקלות.

הקפידו לרכוש מוצרים בעלי תאריך תפוגה רחוק ככל האפשר. על מדפי הסופרים ניתן למצוא מוצרים בעלי תאריכי תפוגה בהפרשים של חודשים רבים ולעתים אף שנים. התעקשו וחפשו את המוצרים בעלי התוקף הרחוק ביותר.

חפשו מוצרים הארוזים היטב. לאריזת המוצר יש השפעה מכרעת על אורך חיי המדף שלו. על אריזת המוצר להיות אטומה לגמרי ולא לאפשר לאוויר שבחוץ לבוא במגע עם המוצר.

חפשו מוצרים הארוזים בחלוקה למנות, כך תוכלו לשמור על חלק המזון שלא צרכתם למשך זמן רב יותר.

אולי הטיפ החשוב ביותר: השתמשו במאגר האוכל לשעת חירום גם בימים של שגרה. השתמשו במוצרים בעלי התוקף הקרוב ביותר תחילה ורכשו מלאי חדש במקומם. כך תשמרו על רעננות המוצרים ותמנעו מאגירת מוצרים שתוקפם מתקרב.

אין עדיין תגובות. התגובה הראשונה יכולה להיות שלך!

יש לך מה להוסיף?

כתובת המייל שלך לא תפורסם


*