תביעות קטנות – צרות גדולות – למה לא כדאי להגיע אל בית המשפט לתביעות קטנות

הרעיון שביסודו של בית המשפט לתביעות קטנות הוא טוב. עסקאות קטנות וסכסוכים קלים, כאשר ניתן לזהות בבירור מידה של נזק, צד נפגע וצד פוגע, יכולים להיפתר בהליך משפטי פשוט. כל צד מגיע ומציג את הגרסה שלו למקרה מבלי להיכנס לסוגיות משפטיות סבוכות, השופט מכריע ברוב המקרים לאחר דיון אחד, והעניין מסתיים בפשרה או בפסק דין.

כמו בהרבה מקרים אחרים הבעיות מתחילות כאשר רעיון טוב מיושם באופן גרוע, ולרבים מהנכנסים בשערי בית המשפט לתביעות קטנות תלונות קשות על ניהול ההליך בעניינם.

מכיוון שרוב הפרסומים שניתן למצוא באינטרנט מספרים למה כדאי לתבוע בתביעות קטנות, החלטתי להרים את הכפפה ולהביא לידיעתכם את הסיבות שיגרמו לכם לשקול את הדבר שוב ואולי גם לוותר.

1.

האגרה הנמוכה והקלות היחסית שבה ניתן להגיש תביעות קטנות גורמת לכך שהמון תביעות מוגשות באופן זה. הדבר יוצר עומס רב על השופטים ועל בתי המשפט. שופט בית משפט לתביעות קטנות נדרש לעתים לדון ב 20 תיקים ביום. עומס כזה גורם לשופטים לדחוק בצדדים להגיע לפשרה, על מנת להימנע מהכרעה והצורך בכתיבת פסק דין מנומק. כמובן שהתנהלות זו עלולה לפגוע בסיכוי שטענותיכם יבדקו ביסודיות, ובכך שתקבלו את מלוא זכויותיכם. לפי אגף המחקר של הרשות השופטת, כמחצית מן התביעות הקטנות מסתיימות בפשרה. שיטוט קצר בפורומים וקבוצות האינטרנט יחשפו אין ספור אכזבות וטענות של מתדיינים בבית המשפט לתביעות קטנות.

2.

תובע בתביעה קטנה אינו יכול להיות מיוצג על ידי עורך דין. הכניסה להליך משפטי ללא ליווי מקצועי של עורך דין עלולה להתברר כטעות מרה ולעתים אף יקרה. ללא עורך דין לצדכם קטנים באופן משמעותי סיכויי הצלחת התביעה. עורכי דין אשר חיים את עולם המשפט, בקיאים בסעיפי החוק השונים ולא פחות חשוב מכך, מעודכנים בפסקי דין רלוונטיים לנושא התביעה – כל אלה לא יעמדו לטובתכם כאשר אתם מוותרים על ייצוג של עורך דין.

3.

בהמשך לסעיף 2, שופטים רבים בתביעות קטנות מרשים לעצמם לחרוג מסדר הדין, ומתירים לחברות וגופים גדולים להיות מיוצגים בדיונים על ידי עורך דין או משפטן מטעמם. במקרה זה, אתם עלולים למצוא את עצמכם ביום הדיון, מול עורך דין מנוסה וממולח שלא ישאיר לכם הרבה סיכוי. האפשרויות שלכם למחות כנגד מקרה שכזה הן די מגבלות, ואתם בכל מקרה הרי לא תרצו "לריב" עם השופט כבר בתחילת הדיון, נכון?

לסיכום:

ההמלצה הטובה ביותר היא פשוט להגיע מיוזמתכם אל בית המשפט לתביעות קטנות ולצפות באופן אקראי במספר דיונים, על מנת ללמוד מקרוב כיצד מתנהלים הדברים במציאות. יתכן ומה שיתגלה לעינכם ישכנע אתכם לבחור לבסוף בנתיב הפורמאלי של הגשת תביעה בבית משפט שלום, עם ייצוג של עורך דין ותוך שמירה על מלוא זכויותיכם.

אין עדיין תגובות. התגובה הראשונה יכולה להיות שלך!

יש לך מה להוסיף?

כתובת המייל שלך לא תפורסם


*