נעים להכיר: רוטב דגים נאם פלה Nam Pla

אל רוטב הדגים התוודעתי רק כאשר ביקרתי לראשונה בתאילנד. כל מסעדה תאילנדית או אפילו דוכן רחוב קטנטן, מחזיקים בקבוק עם הרוטב הנוזלי והאדמדם הזה ומוסיפים אותו כמעט לכל מנה, ממש כפי שבעולם המערבי משתמשים במלח לתיבול מזון.

מה זה רוטב דגים

רוטב דגים אינו עוד רוטב אחד מני רבים, מדובר בפצצת טעמים שמסוגלת להפוך כל מנה שגרתית לכוכבת הארוחה הבולטת מעל כל שאר המנות. טעמו של רוטב הדגים משלב מתיקות ומליחות עם טעם דגים מודגש, אך הודות לתהליך הייצור של הרוטב, מדובר בהרבה יותר משילוב הטעמים הזה.

הטעם הייחודי של רוטב הדגים מתקבל בהליך של התססה של דגים ומלח לתקופה של חודשים ולעתים אף שנים. בדרך כלל נעשה שימוש בדגי אנשובי בעלי תכולת שומן גבוהה יחסית. האנשובי נדחס בתוך חביות מלאות מלח ותהליך ההתססה מתחיל. למרות שהשימוש בדגי אנשובי הוא הנפוץ ביותר לצורך ייצור רוטב דגים, קיימים גם גרסאות העושות שימוש בשרימפסים ודגי מקרל. בכל מקרה, שלושת המרכיבים המהווים את הבסיס ליצירת רוטב דגים הם: דגים, מלח ומיים. זה הכל.

רוטב הדגים נפוץ מאוד בשימוש במטבח האסייתי והוא נקרא בתאילנדית נאם פלה Nam Pla. בפיליפינים שמו של הרוטב הוא פטיס Patis. למרות שרוטב הדגים מזוהה בעיקר עם המטבח האסייתי, קרוב לוודאי שמקורו דווקא ביוון העתיקה.

איך ניתן להשתמש ברוטב דגים

רוטב דגים Nam pla מסוגל להשתלב במגוון רחב של מנות, בעיקר אלה מן המטבח האסיאתי. מוקפצים למיניהם, מרינדות, מנות ווק ותבשילים אחרים. כאמור הרוטב יכול להוסיף לכל מנה מימד חדש של טעמים.

במסעדות תאילנדיות תמצאו בדרך כלל על השולחן צלוחית של מטבל המבוסס על רוטב דגים ושמו נאם פלה פריק Nam pla prik. זהו מטבל העשוי מרוטב דגים בתוספת צ'ילי קצוץ, שום וליים. התערובת משמשת לתיבול האוכל על ידי הסועדים, ממש כפי שמסעדות מערביות נוהגות להציב בקבוקי קטשופ וחרדל על השולחן.

פאד תאי תאילנדי

מה הטעם של רוטב דגים

אם אתם שייכים לקבוצת אוהבי האנשובי (איך אפשר שלא??) אתם תאהבו מאוד רוטב דגים, ואת האפשרות להוסיף טעם מאוד דומה לאנשובי לכל מנה באמצעות הזלפה נדיבה של הרוטב.

היכן ניתן לרכוש רוטב דגים

לשמחתנו הרבה ניתן כיום למצוא את מוצרי המטבח האסיאתי בכל פינה בישראל. אפילו רשתות מזון שמרניות יחסית כגון "אושר עד" מקדישות כיום מספר מדפים לנושא. הציבור הישראלי אוהב את המטבח האסיאתי ושואף לפגוש בו לא רק במסעדות אלא גם במטבח הביתי הפרטי.

על מדפי הסופרים בישראל נמצא בדרך כלל את רוטב הדגים מתוצרת טיפרוס Tiparos אותו מייבאת "מזרח ומערב" והוא בהחלט איכותי ומספק. ניתן למצוא כמובן סוגים נוספים בחנויות הייעודיות למטבח האסיאתי.

צילום: Cozinha Criativa

אחסון רוטב דגים

לרוטב הדגים תוכלת חיים ארוכה יחסית והוא ישמור על איכותו המקורית גם במשך 3 עד 4 שנים לאחר הפתיחה ואף אינו דורש קירור למרות שכנראה זה לא יזיק.

סיכום ומסקנות

רוצים להכניס טעם חדש למטבח? אתם אוהבים אנשובי? לכו וקנו לכם בקבוק של רוטב דגים.

אין עדיין תגובות. התגובה הראשונה יכולה להיות שלך!

יש לך מה להוסיף?

כתובת המייל שלך לא תפורסם


*